به گزارش خبرگزاری مهر، نخستین نشست پژوهشی موسیقی فیلم در سال ۹۸ به بررسی زندگی انیو موریکونه اسطوره زنده موسیقی فیلم جهان میپردازد.
در توضیح پیشینه فعالیتهای موریکونه آمده است:
اِنیو مورّیکونه در دهم نوامبر ۱۹۲۸ در ایتالیا چشم به جهان گشود. پدرش ماریو موریکونه نوازنده ترومپت بود و تعالیم موسیقی را با اِنیو به صورت جدی آغاز کرد. درسهای نتخوانی و نواختن ترومپت و چند ساز دیگر را از پدر فرا گرفت و در سن شش سالگی اولین آهنگش به نام «صبح» را برای خواننده و پیانو نوشت و توجه همگان را به استعدادش در آهنگسازی برانگیخت. وی سپس در دوازده سالگی به مدرسه معتبر سانتا چیچیلیا راه یافت و گرچه در ابتدا در رشته نوازندگی ترومپت مشغول تحصیل شد اما به سرعت تغییر رشته داد و شروع به تحصیل در رشته آهنگسازی کرد. او به طور شگفتانگیزی دوره چهارساله آهنگسازی را تنها در شش سال به پایان رسانید و از سال ۱۹۴۶ رسماً در رادیو به عنوان تنظیم کننده و آهنگساز مشغول به کار شد. سپس به تلویزیون راه یافت و به سرعت به سینمای ایتالیا راه گشود.
موریکونه همواره آهنگسازی سریع بوده و قدرت شگرفش در ارکستراسیون او را به گزینهای ایدهآل برای کارگردانان سینما بدل ساخت. او در اواخر دهه شصت به همراه دوست قدیمیاش سرجیو ائونه با سهگانه «خوب، بد، زشت»، «به خاطر یک مشت دلار» و «به خاطر چند دلار بیشتر» و سپس «روزی روزگاری در آمریکا» و «روزی روزگاری در غرب» وسترن ایتالیایی را به جهانیان شناساند و صدایی کاملاً جدید و غیرهالیوودی را به علاقمندان سینما عرضه داشت. به جرأت موریکونه را میتوان پدر ارنجمان جدید در عصر حاضر دانست. او با شتاب بی نظیری با بزرگترین کارگردانان سینمای اروپا و هالیوود همکاری کرد و تا کنون بالغ بر ۴۰۰ موسیقی فیلم ساخته است. موریکونه همچنین ۱۰۰ اثر ارکسترال کلاسیک و دهها تصنیف و ترانه برای خوانندگان مهم ایتالیا تصنیف و تنظیم کرده است.
موریکونه را میتوان در کنار جان ویلیمامز از آخرین اسطورههای زنده موسیقی فیلم نامید. وی تا کنون برنده بیش از ۷۰ جایزه معتبر بینالمللی شده است و در طول شصت سال فعالیت هنری کارنامهای را از خود به جا گذاشته که به جرأت هیچ آهنگسازی در تاریخ موسیقی و به ویژه موسیقی فیلم توان رقابت با آن را ندارد. وی امسال در نودمین سال زندگی خود تصمیم دارد آخرین کنسرتش را برگزار و بسیاری از آثار خاطرهانگیز خود را رهبری کند. از ماندگارترین آثار وی میتوان به «افسانه ۱۹۰۰»، «سینما پارادیزو»، «نبرد الجزایر»، «حرفهای»، «دار و دسته سیسیلی ها»، «دست نیافتنیها»، «حال همه ما خوب است»، «ماموریت»، «خسارات جنگ»، «هشت نفر نفرت انگیز»، «ماموریت به مریخ»، «باگزی»، «خط آتش»، «خوب، بد، زشت»، «به خاطر یک مشت دلار»، «به خاطر چند دلار بیشتر»، «روزی روزگاری در غرب»، «روزی روزگاری در آمریکا»، «مالِنا»، «کیمادا»، «خانه به دوش»، «کلید»، «شبح اپرا»، «قتلهای قطار شب»، «کالبدشکافی»، «قلعه کابوس»، «که مردنش را دید؟»، «مرد چاق و پسر بچه»، «شهر شادی»، «اِفشا کردن»، «دوره دیزنی»، «آتشی مزاج»، «هملت»، «ماجرای عاشقانه»، «گرگ»، «چرخش» و دهها اثر دیگر اشاره کرد.
نشست پژوهشی موسیقی فیلم با نام «اِنیو موریکونه، آهنگسازی چندزبانه» ساعت ۱۷ روز پنجشنبه ۲۹ فروردین در سالن کنفرانس فرهنگسرای نیاوران برگزار خواهد شد.
ثبت نظر