ناگفتههای کارگردان مستند «باد»، سفر پانزده مدیر و برنامه ریز جشنوارههای معتبر جهانی به تهران، محدودیت کاری سوژهی یک مستند و... از جمله خبرهای جشنوارهی سینما حقیقت است.
،کارگردان فیلم مستند «باد» گفت: این فیلم مستندی است که آیین زار را برای اولین بار با تمام مقدمات، موخرات و پیرامون آن نشان میدهد.
حمید جعفری پیرامون ساخت مستند «باد» که به بخش مسابقه فیلمهای نیمهبلند جشنواره سینماحقیقت راه یافته است گفت: این فیلم دربرگیرنده تصاویری دربارهی آیین زار است که با تمرکز بر یک منطقه از کشور تلاش میکند حال و هوای رازآلود این مراسم را به نمایش بگذارد.
وی با اشاره به اینکه مراسم زار، آیین بسیار پیچیده و گستردهای در جنوب کشور است، اظهار کرد: در این باره فیلمسازان بزرگی چون ناصر تقوایی فیلم ساختهاند، اما فکر میکنم هنوز این مراسم جای کار دارد و حتی بعد از این هم میشود فیلمهای دیگری با توجهات متفاوتی ساخت.
این مستندساز درخصوص تفاوتهای مستند «باد» با دیگر فیلمهایی که دربارهی آیین زار ساخته شده بیان کرد: تا به حال هرگاه دربارهی آیین زار فیلم ساخته شده، صرفاً به بخش مرکزی آیین که به مجلس بازی معروف و با موسیقی همراه است پرداخته شده، در حالی که زار آیین گستردهای است که مقدمات و موخرات ویژهای دارد. در این مستند به پیرامون مجلس، مقدمات و موخراتش پرداخت شده است.
وی با بیان این مطلب که در مستند «باد» تلاش کرده حال و هوای حاکم بر آیین زار و راز و رمزش را منتقل کند، تصریح کرد: برای این فیلم بیش از10 سال پژوهش کردم. این پژوهش هم میدانی بود و هم کتابخانهای. هر آنچه از منابع مکتوب، تصویری و صوتی وجود داشت را بررسی کردم. در سفرهای مختلف از نزدیک شاهد این آیین بودم. همین پژوهشها منجر به نوشتن مدخل «زار» برای دانشنامه فرهنگ مردم ایران در دایرةالمعارف بزرگ فرهنگ اسلامی شد؛ ولی با همه اینها «باد» فیلمی اطلاعرسان نیست، اگرچه این امکان را داشتم که آن را به فیلمی دایرةالمعارفی و اطلاعرسان تبدیل کنم.
جعفری اظهار کرد: امروزه دربارهی آیین زار منابع مکتوبی داریم که به راحتی میتوان با استفاده از آن اطلاعات لازم از این آیین را بدست آورد، بنابراین ضرورتی برای ساخت فیلم اطلاعرسان ندیدم.
وی دربارهی این که مستند «باد» در کدام خطه از کشور میگذرد، گفت: مستند «باد» با تمرکز بر یک بازار در منطقه میناب میگذرد. آیین زار در جنوب ایران از غربیترین تا شرقیترین نقطه با ساختاری یکسان در کلیت برگزار میشود، اما در جزئیات تفاوتهای بسیار زیادی دارد که از مراحل مقدماتی تا آوازها، ذکرها و موسیقی را شامل میشود.
عوامل تولید مستند «باد» عبارتند از: پژوهشگر، کارگردان و تهیهکننده: حمید جعفری، فیلمبردار: ارسطو مداحیگیوی، صدابردار: علیرضا دریادل، صداگذار: حسن شبانکاره، تدوینگر: فرید دغاغله، دستیار کارگردان: آوا واحدینوایی
سفر پانزده مدیر و برنامهریز جشنوارههای معتبر جهانی به تهران
پانزده مدیر و برنامهریز جشنوارههای معتبر جهانی، برای شرکت در دوازدهمین دوره جشنواره بینالمللی سینماحقیقت به تهران سفر میکنند.
میهمانان خارجی این دورهی جشنواره که از فستیوالهای مختلف جهانی به سینماحقیقت خواهند آمد، به این شرح هستند:
کاسپار سونن (مدیر بخش داکلب جشنواره ایدفا هلند)، ایرینا شاتالووا (مدیر جشنواره مستند مسکو)، گرهارد ویسنر ونچورا (مدیر جشنواره مستند کاسلر آلمان)، داگ هاوسدیویس (مدیر جشنواره بیگاسکای آمریکا)، آنا میلوسی (مدیر روابطعمومی و برنامهریز جشنواره تسالونیکی یونان)، پترا لوتجه (برنامهریز جشنواره کاسلر آلمان)، ویکی ارولاکی (نمایده جشنواره فیلم چانیا یونان)، فرانچسکو گایاوایا (مدیر جشنواره آنسی سینما و مشاور برنامهریزی جشنواره ونیز ایتالیا)، النا سوبیرا (مدیر فرهنگی و برنامهریز جشنواره مستند بارسلون)، فواد جلال (مدیر جشنواره سلیمانیه عراق)، ریک پتیگرو (مدیر جشنواره باستانشناسی آمریکا)، وایکو اِدوور (برنامهریز جشنواره مستند پارنو)، ایتالی اسپینانی (مدیر جشنواره سینماتکا رم ایتالیا)، اولگا بیرزول (برنامهریز جشنواره داکیودیز اوکراین)، دانار عمر فاریس (مدیر هنری جشنواره سلیمانیه عراق)
سایر میهمانان خارجی جشنواره سینماحقیقت، از جمله فیلمسازان، خریداران، پخشکنندگان، مدرسان کارگاه، بخش پیچینگ و... متعاقباً اعلام خواهند شد.
سینماحقیقت و محدودیتهای کار روزنامهنگاری!
فیلم مستند «محدودیتهای کار» ساخته «اپولنا ریشلیکووا» محصول سال 2017 جمهوری چک، در بخش مسابقه بینالملل دوازدهمین دوره جشنواره بینالمللی سینماحقیقت روی پرده میرود.
در خلاصه موضوع این اثر مستند 70 دقیقهای آمده است: "ساشا اوهلووا" روزنامهنگار اهل جمهوری چک، شش ماه را به بررسی شرایط کاری در مشاغلی با کمترین حقوق در این کشور میگذراند. چند هفته در خشکشویی بیمارستان کار میکند و چند هفته در کشتارگاه مرغ، صندوقداری و تفکیک زباله. تجربه او به مجموعه گزارشهایی بسیار شخصی دربارهی افرادی میانجامد که کارهایی نامرئی در شرایطی تکاندهنده انجام میدهند؛ گزارشهایی که در سایت اینترنتی A2larm.cz چاپ شد...
این فیلم پیشتر در جشنواره بینالمللی فیلم مستند حقوق بشری یک جهان، جشنواره بینالمللی جیلاوا جمهوری چک، جشنواره فیلم کراکوف لهستان روی پرده رفته است.
«میرک توپولانک» (۲۰۱۳) و «اگر آدولف هیتلر زنده میماند کولیها هیچ حقی نداشتند» (۲۰۱۴) از دیگر آثار مستند «اپولنا ریشلیکووا» است.
مستندساز ایتالیایی کارگاه «دراماتورژی در فیلم مستند» جشنواره سینماحقیقت را برگزار میکند
جانفرانکو پانونه مستندساز 55 ساله اهل ناپل ایتالیا که با فیلم مستند «دنیای زا» در بخش مستندهای پرتره دوازدهمین دوره جشنواره بینالمللی سینماحقیقت حضور دارد، همزمان با سفر به تهران، کارگاه «دراماتورژی در فیلم مستند» جشنواره را نیز برگزار خواهد کرد.
پانونه پس از فارغالتحصیلی در رشته تاریخ و نقد سینما از دانشگاه La Sapienza ایتالیا، در دهه 90 سهگانهی آمریکا American Trilogy را با عناوین آمریکای کوچک، نامهای از آمریکا، آمریکا در رم، کارگردانی کرد.
او در سال 2001 مستند بلند Latina/Littoria را ساخت که برنده بهترین فیلم غیرداستانی جشنواره تورینو و جایزه Rai در جشنواره سینمای مدیترانه شد.
مستند «به آتشفشان» Sul Vulcano او که در 2014 تهیه شد، به جشنواره لوکارنو سوئیس راه یافت. در سال 2015 همم مستند «کوچکترین کشور جهان» را ساخت که برنده جایزه روبان نقرهای شد. مستند Ambrogio Sparagna Lascia stare I santi وی نیز از منتخبین جشنواره رم در سال 2016 بود.
آخرین پروژه مستند پانونه «دنیای زا» MONDO ZA است که با موضوع "چزاره زاواتینی" یکی از پیشگامان سینمای نئورئالیسم ایتالیا ساخته شده و در جشنواره امسال سینماحقیقت روی پرده میرود.
جانفرانکو پانونه به آموزش فیلمسازی مستند در شهر رم مشغول است و همچنین به عنوان استاد در مقطع کارشناسی ارشد سینما و تلویزیون، در دانشگاه شهر ناپل ایتالیا به تدریس میپردازد.
انتهای پیام
برچسب ها
ثبت نظر