مدیر گروه تبلیغ موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا (ع) با اشاره به اینکه یکی از مهمترین مشکلات برخی از مبلغان و روحانیون ترس از حرف زدن است،افزود:اینکه در زمان کنونی همه ما میترسیم و میگوئیم چه میشود، باید توجه داشته باشیم که اگر با خدا باشیم و به خدا توکل کنیم هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.
به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، حجتالاسلام والمسلمین دکتر حسن غفاریفر در نشست علمی چیستی و چرایی دانش تبلیغ که در سالن همایشهای مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا (ع) برگزار شد، در سخنانی با اشاره به جایگاه والای تبلیغ، اظهار کرد: از آنجایی که اصل مسیر تبلیغ بر مبنای سلوک الی الله است و هر کدام از این سلوک بر مبنای آزمایش استوار است، آزمایش مبلغین بر صبوری و دانشمند بودن و خدایی فکر کردن است.
وی با بیان اینکه ملاک حرف زدن یا حرف نزدن مبلغ نباید غیر از خدا باشد، اظهار کرد: یکی از بزرگترین بحران رهبران و عالمان اجتماعی نحوه محاسبه است، بیمها با و بی جا حرف زدن بد است ولی از ترس حرف نزدن از همه اینها بدتر است.
وی ادامه داد: برخی از طلبهها فکر میکنند همین که لباس طلبگی به تن کرده اند و عمامه به سر گذاشته اند در تبلیغ ماهر هستند. متأسفانه برخی از این طلبهها تا در زمینه تبلیغ تجربه کسب میکنند، دیگر به تبلیغ نمیروند.
وی با اشاره به اینکه متأسفانه بیشتر طلاب به رشته تبلیغ اهتمام ندارند، اظهار کرد: در استفاده بهینه از زمان و در رساندن پیام به مخاطب در کوتاهترین زمان با مشکلاتی مواجه هستیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) با اشاره به اینکه شیوه احکام و روضه خواندن موضوعی نیست که در بحث روزمره حوزه یاد بگیریم، بیان کرد: یک روحانی بایستی با واژههای قرآنی آشنایی لازم را داشته باشد و برخی فکر میکنند تا میگویند تبلیغ یعنی شیوه منبر بلکه در تبلیغ بیش از ۶۰ درصد محتوای ویژه تبلیغ است و بیش از ۳۰ درصد روش است.
وی با اشاره به ضرورت توجه بیشتر طلاب به رشته تبلیغ، گفت: ما با چند چالش در حوزه مواجه هستیم که عدم استفاده بهینه از وقت و زمان یکی از این چالشها است.
حجتالاسلام و المسلمین غفاری فر اضافه کرد: به طور مثال دروس حوزه در ایام فاطمیه تعطیل است ولی چند نفر از ما طلبهها در این فرصت به تبلیغ رفتیم یا اگر نرفتیم چند نفر کار علمی انجام داده ایم در حالی که بیش از ۳۰ هزار طلبه فعال در حال تحصیل در حوزه علمیه قم داریم.
وی با طرح این پرسش که چرا تبلیغ را دست کم میگیریم و به فکر استفاده از فضاهای جدید برای تبلیغ نیستیم، افزود: ما در صد سال اخیر هرچه توفیق داشتیم برای نوآوریها بوده است و ما از بسیاری از فرصتها و زمینههایی که در اختیار داریم استفاده نمیکنیم.
عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) با بیان اینکه طلبهها باید به توانمندیهای خود تکیه کنند، گفت: طلاب با نوآوری از فرصتهای رسانهای، باید فضاهای نوین تبلیغی را فراهم کنند.
وی در پایان با بیان اینکه مسئولین محترم موظف به بسترسازی برای خدمت رسانی فرهنگی طلاب به مردم هستند خاطرنشان کرد: اما مدعیان نخبگی در حوزه علمیه نباید وارد شدن به صحنه جهاد فرهنگی – تبلیغی را مشروط به بسترسازی مسئولین بدانند و منتظر اقدام آنها باشند.
انتهای پیام
ثبت نظر