Fa En جمعه 25 آبان 1403 ساعت 7 و 33 دقیقه

نگاهی به جایگاه حضرت معصومه(س)

نگاهی به جایگاه حضرت معصومه(س)

مدیر معارف قرآن و عترت حرم حضرت معصومه(س) گفت: اگر حضرت معصومه (س) نسبت به امامزادگان دیگر از مقام والاتری برخوردار هستند، به دلیل اعتقاد راسخ و اخلاصی است که این بانوی بزرگوار به پروردگار خویش و نسبت به دین داشتند نه اینکه صرفا چون دختر، خواهر و عمه امام بودند، ‌این‌چنین مقام والایی داشتند.

پنجشنبه 13 تیر 1398 ساعت 12:45

حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اشرف عبدی بیان کرد: پیش از حضور حضرت معصومه(س) در قم،‌ این شهر مقدس اختصاصا دارای مکتب حدیثی بوده و حوزه حدیثی در قم وجود داشت، ‌به طوری که بسیاری از محدثان قمی بودند که احادیث را بی‌واسطه و به صورت مستقیم از ائمه علیهم‌السلام شنیده و نقل می‌کردند.

وی با بیان اینکه حضور حضرت معصومه(س) در قم موجب قوام و دوام جایگاه علمی این شهر مقدس شد، گفت: شخصیت کریمه اهل بیت(س)، شایستگی و لیاقت آن را داشت که پس از ایشان، جایگاه علمی و مکاتب حدیثی قم، رشد و دوام یافت، به طوری که این مکاتب حدیثی در قالب حوزه های علمیه گسترش پیدا کرد.

مدیر معارف قرآن و عترت حرم حضرت معصومه(س)، تاکید کرد: تعدادی روایت از ائمه علیهم السلام توسط حضرت معصومه(س) نقل شده است و این نشان از شخصیت والا و رتبه علمی آن حضرت دارد که شایستگی نقل احادیث را هم داشتند.

عبدی با اشاره به داستانی مشهور و معتبر از حضرت معصومه(س)،‌ بیان کرد: روزی گروهی از مردم جهت پاسخ به برخی سوالات دینی و اعتقادی خود به دیدار و ملاقات امام موسی کاظم(ع) رفتند، هنگامی که به منزل آن حضرت رسیدند، نقل شده که دخترخانمی به آن گروه فرمودند که پدرم در منزل حضور ندارند تا سوالات شما را پاسخ دهند.

وی ادامه داد: حضرت معصومه(س) در حالی که دختری کم سن و سال بودند، سوالات آنان را دریافت کرده و همراه با پاسخ به آنان تحویل دادند. این گروه هنگام بازگشت در راه امام کاظم(ع) را ملاقات می کنند و داستان را برای حضرت، بازگو می کنند، در این حال، ‌امام کاظم(ع) پاسخ سوالات را مشاهده کرده و در رابطه با دخترشان حضرت معصومه(س)  در حضور آن گروه می‌فرمایند "فداها ابوها" "پدرش فدایش".

نویسنده کتاب "دُر عصمت" اظهار کرد: جمله "فداها و ابوها" را پیش از اینکه امام کاظم(ع) در مورد دختر بزرگوارشان حضرت معصومه(س) نقل کنند، تنها پیامبر(ص) در شان دخترشان حضرت زهرا(س) فرموده بودند و این تشابه نشان از مقام عظیم و والای حضرت معصومه(س) دارد.

عبدی با تاکید بر اینکه حضرت معصومه(س) یکی از راویان روایت "فاطمیات" است، ‌گفت:  این حدیث و احادیثی همچون حدیث "غدیر"، حدیث "دوستی آل محمد" و روایاتی از این دست،‌ با واسطه و از حضرت معصومه(س) نقل شده که تمامی این‌ها نشان از مقام علمی  کریمه اهل بیت(س) دارد.

این کارشناس مذهبی تاکید کرد: در حدیث "دوستی آل محمد" که ذکر شد، ‌آمده است "رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله) فرمود: «هرکس بر محبت خاندان محمد بمیرد، شهید از دنیا رفته است»، نقل چنین روایاتی از حضرت معصومه(س) نشان از اعتقاد والای حضرت معصومه(س) به منزلت و مقام امامت دارد و در این راستا، کریمه اهل بیت(س) به نوعی شبیه حضرت زهرا(س) گام برداشته اند، یعنی یک زن می تواند مانند یک مرد درساختن یک جریان سیاسی و اجتماعی نقش آفرین باشد.

او سپس درباره سفر حضرت معصومه(س) به قم با توجه به شرایط اجتماعی و سیاسی آن روزگار، گفت: همان‌طور که حضرت زهرا(س) در روزگار خود، رسالتشان را انجام دادند، حضرت معصومه(س) نیز به تاسی از مادر بزرگوارشان فاطمه زهرا(س) جهت تبلیغ دین گام های موثری برداشتند که سفر ایشان به قم نیز در جهت همین انجام رسالت و تبلیغ دین بوده است.

مدیر معارف قرآن و عترت حرم حضرت معصومه(س) اظهار کرد: امام موسی کاظم(ع) در روایتی می‌فرمایند "رجل من اهل قم یدعوالناس الی الحق یجتمع معه قوم کزبر الحدید لاتزلّهم الریاح العواصف و لایملّون من الحرب و لایجنبون و علی الله یتوکّلون و العاقبة للمتقین"، به این معنا که "مردی از اهل قم، مردم را به حق فرامی‌خواند، مردمی ‌دور او جمع می‌شوند که ماننده پاره‌های آهن هستند که بادهای سهمگین آنان را نمی‌لرزاند و از جنگ نمی‌هراسند و خسته نمی‌شوند و بر خداوند توکّل می‌کنند، عاقبت از آن کسانی است که اهل تقوا باشند".

او افزود: زمانی که چنین روایتی در مورد قم از امام کاظم(ع) نقل می شود، می تواند بیانگر این مطلب باشد که ترسیم چنین هدف و راهبردی توسط امام کاظم علیه السلام نیازمند آن است که زمینه برای رسیدن به آن آماده شود بنابراین فرزندان امام موسی کاظم علیه السلام جهت رسیدن و دستیابی به این هدف درخط مقدم بودند، در این راستا اولین گام، هجرت و سفر است که توسط حضرت معصومه(س) اتفاق افتاد.


انتهای پیام

تعداد بازدید : 239

ثبت نظر

ارسال