کوئنتین تاران تینو از حالا آماده اکران عمومی فیلم جدیدش میشود اما واکنشهای او در جشنواره چندی پیش کن فرانسه در قبال منتقدانی که قصد داشتند قسمتهایی از فیلم وی و اجزای تشکیل دهنده آن را به نقد بکشند، نشانگر این است که او برای شنیدن هیچ نقطه نظر منفی ای در این خصوص مهیا نیست. بیحوصلگی و بحث با منتقدان فیلمهایش از عادات تارانتینو نیست اما این سینماگر ۵۶ ساله امریکایی وقتی در مهمترین جشنواره سینمای جهان با این سؤال بدیهی و قابل درک خبرنگاران روبهرو شد که چرا سهم مارگوت رابی را در فیلم جدید و ساختار شکناش (بهنام «روزی روزگاری در هالیوود») این قدر اندک در نظر گرفته است، با بیصبری توأم با اهانت اظهار داشت: بهتر است نقدهایتان را برای خودتان نگه دارید و هر آنچه میگویید، خلاف مقتضیات و نیازهای قصه است.
مارگوت رابی در فیلم مذکور نقش شارون تیت معروف و جوانمرگ را بازی میکند که در تابستان فاجعهوار سال ۱۹۶۹ هالیوود به دست چارلز مانسون و دنباله روهای این قاتل دیوانه قطعهقطعه و بهطرز فجیعی کشته شد. «روزی روزگاری در هالیوود» ضمن به تصویر کشیدن بدخیمترین سلاخی در تاریخ حیات شهر رؤیاسازیهای کاذب، فضایی تلخ و واقعی از آن روزهای هنر فیلمسازی که به سبب ناآرامیهای دهه ۱۹۶۰ با برخی آشفتگیهای اساسی همراه بود را بهدست میدهد و البته پایه و اساس خود را روی دو چهره مرکزی میگذارد که شاید تخیل صرف و شاید هم ریشه در واقعیت داشته باشند. یکی از این دو نیز ریک دالتون (با بازی لئوناردو دیکاپریو) است که یک هنرپیشه نزولکرده آثار تلویزیونی است و دیگری کلیف بوت (با بازی برادپیت) که همیشه بهعنوان بدل وی در صحنهها انجام وظیفه کرده است.
با قلم و دوربین تاران تینو، این دو مرد و کارهایشان و البته برخی نمادهای دیگر سال ۱۹۶۹، نشانههای وقوع تغییراتی اساسی در مکانیسمهای کار در هالیوود تلقی شدهاند. تاران تینو طی قریب به ۳۰ سال فیلمسازی و در بطن آثاری مثل «پالپ فیکشن»، «جکی براون»، دوگانه «بیل را بکش» و همچنین وسترنهای ریویزیونیستی «ژانگوی آزاد شده» و «هشت نفرت انگیز» همیشه نوعی رنسانس را جستوجو میکرده است و بهقول مارگوت رابی پیام رسانیهای این هنرمند باید با نگرشهای ویژه و البته ارفاقهایی همراه شود.
رابی که به نظر منتقدان با نداشتن هیچ دیالوگ اساسی و با کمترین سهم تصویری در دل فیلم جدید تاران تینو نتوانسته است یک ارجگذار شایسته بر شارون تیت و خاطره ویران شده او باشد، به لسآنجلس تایمز گفته است: هر آنچه از من در این فیلم میبینید، همه چیزهایی است که برای پاسداشت تیت به آن نیاز بوده است. او قربانی بزرگ و بیهوده روندی از جنایت پیشگی در یک سال سرشار از هرج و مرج شد که هیچ سهمی در ایجاد آنچه مانسون و اعضای باند مخوف وی آن را محکوم میکردند و شایسته حذف از کره خاکی میدانستند، نداشت. با مرگ هولناک تیت به واقع هالیوود تبدیل به محل سلاخی آرزوها شد.
ثبت نظر