Fa En شنبه 26 آبان 1403 ساعت 0 و 1 دقیقه

معنی انتظار با مجاهدت و عمل مفهوم پیدا می‌کند

معنی انتظار با مجاهدت و عمل مفهوم پیدا می‌کند

عضو هیات مدیره انجمن علمی مهدویت حوزه علمیه قم با تأکید بر این موضوع که ابتدا باید تعریف انتظار را در جامعه مشخص کنیم و از این طریق است که مردم می‌توانند معنی و مفهوم انتظار را متوجه شوند، گفت: انتظار زمانی معنی پیدا می‌کند که همراه با مجاهدت و عمل باشد نه اینکه فقط یک حالت روحی از انتظار داشته باشیم. فرد منتظر، پنهان و آشکار، مستقیم و غیرمستقیم وظیفه خود می‌داند از جمله ویژگی‌های امام عصر (عج) را که شامل عدالت، انصاف، مهربانی، گسترش علم و دانش و... است در جامعه و جهان ترویج بدهد.

یکشنبه 1 اردیبهشت 1398 ساعت 0:35

حجت‌الاسلام والمسلمین جعفری با بیان این مطلب که در رابطه با وظایف منتظران در جامعه ابتدا باید تعریف انتظار را برای افراد جامعه بیان کنیم اظهار کرد: اگر تعریف انتظار را مشخص کنیم آن زمان است که وظیفه منتظران هم مشخص می‌شود. انتظار دو تعریف دارد؛ یکی تعریف لغتنامه‌ای انتظار است که به معنی درنگ‌کردن و یا چشم به راه بودن است. این گونه ممکن است خیلی نتوانیم معنی و مفهوم انتظار را در جامعه بروز و ظهور بدهیم.

وی خاطرنشان کرد: اما به غیر از معنی لغتنامه‌ای انتظار، باید معنی واژه انتظار را بدانیم. اهل بیت (ع) در احادیثی فرموده‌اند: "افضل اعمال امت انتظار است." و یا این حدیث که وارد شده "بالاترین مجاهدت امت انتظار است." اما انتظار به چه معنی؟ انتظار زمانی معنی پیدا می‌کند که علاوه بر معنی لغوی آن انتظار همراه با مجاهدت و عمل در رفتار انسان‌ها نیز باشد. نه اینکه در انتظار فقط یک حالت روحی و روانی داشته باشیم.

این عضو هیأت مدیره انجمن علمی مهدویت حوزه علمیه قم یادآور شد: اگر ما به معنی لغوی و عملیاتی انتظار در جامعه توجه کنیم آن زمان است که وظیفه منتظران نیز مشخص می‌شود. کسی که انتظار به معنی واقعی در او بروز و ظهور پیدا کند به طور پنهان و آشکار، مستقیم و غیرمستقیم این انتظار خود را بروز می‌دهد. اگر فردی معنی انتظار را بداند و مثلاً از نظر وضع مالی متمکن باشد به سایرین کمک می‌کند و یا فردی که از نظر علمی در مرتبه عالی باشد با فهمیدن مفهوم انتظار آن علم خود را در اختیار سایرین قرار می‌دهد. در مجموع انتظار به معنی عمل کردن و مجاهدت در راه دین است آن هم با هر طریق و نحوی که می‌توانیم.

جعفری در ادامه با طرح این سوال که ابتدا باید بدانیم منتظر چه چیزی هستیم و انتظار چه کسی را می‌کشیم؟ گفت: وقتی انتظار ولی خدا را می‌کشیم، ولی‌ای که با آمدنش جهان را پر از عدل، عدالت، علم، محبت و مملو از ویژگی‌های خوب اخلاقی و رفتاری می‌شود آن زمان منتظران باید رفتار و منش خود را با ولی خدا سازگار کنند. اگر منتظر منجی عدالت هستیم باید رفتارهای ما نیز برگرفته از عدالت باشد و دچار رانت و امثال این موارد نشویم. اگر منتظر منجی هستیم که محبت را در جامعه ترویج بدهد ما هم باید رفتار محبت آمیز با اطرافیان خود داشته باشیم. در مجموع باید بدانیم منتظر چه کسی هستیم و تا جایی که در توانمان است همچون امام عصر (عج) رفتار کنیم.

وی یادآور شد: با این نگاه است که وظیفه منتظر از نظر فردی و اجتماعی مشخص می‌شود. در این صورت است که ما خوبی، خیر، سعادت، عدالت، انصاف، مهربانی، آرامش و… برای کل جهان می‌خواهیم و اگر حادثه یا مشکلی در نقطه دیگری از جهان رخ داد آنگاه نمی‌گوییم به ما چه ربطی دارد چرا که ما همچون منجی بشریت دغدغه تمام عالم را داریم.

این کارشناس دینی ادامه داد: در روایات اسلامی وارد شده است که همان گونه که بدی و ظلم تمام ابعاد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را در بر گرفته است زمانی می‌رسد که با ظهور منجی، عدالت تمام جهان را می‌گیرد. ما باید از تمام امکاناتی که در جامعه امروز برخوردار هستیم به نحوی از آن‌ها بهره ببریم که تبلور عشق به امام عصر (عج) را در جامعه بسط و گسترش بدهیم. اگر قرار است فعالیت خیرخواهانه و یا سمن‌های کمکی داشته باشیم بهتر است به آن رنگ و بوی امام زمانی بدهیم تا از این طریق هم مردم بیشتر با مفاهیم انتظار و وظایف‌شان در عرصه انتظار آشنا شوند و هم اینکه راحت‌تر بتوانیم مفهوم انتظار را گسترش بدهیم. خوشبختانه می‌بینیم که مردم در میدان‌های سخت و هر زمانی که نیاز به مجاهدت آن‌ها بوده، چه در زمان سیل و زلزله و چه در زمان جهاد حاضر بودند و این‌ها تبلور این است که مردم فرهنگ انتظار و معنی و مفهوم انتظار را در جامعه متوجه شده‌اند.

انتهای پیام

تعداد بازدید : 402

ثبت نظر

ارسال