فناوریهای مدرن به ویژه امکانات تلفنهای هوشمند به گونهای بر زندگی خانوادهها سلطه انداخته است که هر روز عرصه را بر کتاب و محتوای مکتوب تنگتر میکند و در این میان هستند افرادی که کمر همت بسته و برای ترویج فرهنگ کتابخوانی تلاش میکنند.
نرجس مسعودی خوی و دخترش، کیمیا نامور، از جمله افرادی هستند که با عضویت در باشگاه کتابخوانی، کودکان کاشانی را به مهمانی یار مهربان میبرند و معتقدند باید در ساعت درسهای مدرسهها فرصتی برای مطالعه آزاد دانشآموزان و خواندن کتابهای غیردرسی وجود داشته باشد.
نرجس مسعودی خوی - مروج کتابخوانی - در گفتوگو ایسنا، اظهار کرد: افزایش درگیریهای ذهنی، اوقات فراغت کمتر پدر و مادرها و جذابیتهای بازیهای کامپیوتری و فضای مجازی، سه مؤلفهای هستند که اجازه خواندن کتاب و مطالعه را از کودکان و نوجوانان گرفتهاند.
او افزود: با وجود حجم گسترده اطلاعات در اینترنت و در دسترس بودن کانالهای مختلف در فضاهای مجازی، مردم و به ویژه گروه سنی کودک و نوجوان علاقه کمتری به مطالعه کتاب و محتوای مفید و فاخر دارند.
این مروج کتابخوانی گفت: در بازار کتاب کودک و نوجوان، به این رده سنی کمتر توجه شده، بسیاری از کتابها جذابیت موضوعی ندارد و مهمتر از آنها، آثاری با موضوعهای کپی و تکراری زیاد شده و شاید از زندگی مردم خیلی فاصله گرفته است.
این فعال فرهنگی تصریح کرد: گاهی افرادی که اهل قلم نیستند و نویسندگی هم نمیدانند اقدام به چاپ کتاب در حوزه کودک و نوجوان کردهاند که این آثار باعث دلزدگی در مخاطب شده است.
مسعودی خوی تاکید کرد: بچهها باید در کنار خانوادهها آموزش ببینند تا به کتابخوانی تشویق شوند؛ والدینی که مطالعه ندارند قطعا فرزندشان کتابخوان نمیشود حتی اگر با هزار مدل آنها را تشویق کنند. خانواده باید بداند کتاب خوب کدام است و یکی از قانونهای زندگی آنها خواندن کتاب باشد.
او همچنین گفت: نهادهای فرهنگی مثل مدرسه یا کتابخانههای عمومی و فرهنگسراها باید کلاس آموزشی برای شهروندان بهویژه مادرها برای معرفی کتاب خوب و اهمیت آن بگذارد، اما متاسفانه در شرایط امروز، دافعه کتابهای درسی بیشتر از جاذبه آنها است.
برگزیده دوره سوم جام باشگاههای کتابخوانی کودک و نوجوان بیان کرد: مدرسه باید قفسههای خلاقانه کتاب داشته باشد، حتی در راهروها و در مسیر آبخوری عکس کتاب باشد و به جای برنامههای بی اساس و ظاهری، یک روز را به کتاب اختصاص بدهند.
همچنین کیمیا نامور - دانشآموز کاشانی - گفت: یک زنگ تفریح باید برای کتابخوانی باشد. در ساعت هنر و فارسی به بچهها نویسندگی و روش مطالعه کتاب یاد بدهند، ولی در مدرسه اینطور نیست و به خواندن بچهها توجهی نمیشود.
او اظهار کرد: حجم کتابهای درسی خیلی زیاد است و معلم فرصت نمیکند که وقتی برای مطالعه آزاد بچه ها بگذارد، چون باید کتاب درسی را تمام کند و بچهها برای امتحان آماده شوند.
این دانشآموز کاشانی درباره مقایسه کتابهای درسی و داستانی تصریح کرد: گاهی کتابهای درسی، غیرقابل فهم است، اما کتاب داستان ماجرایی دارد که خیلی زود تمام میشود و فکر میکنی که با آن سفر میکنی و داستان آن واقعیت دارد. حتی اگر تخیلی باشد میشود به آن نزدیک شد. هرکس هر طور دوست دارد آن را میخواند و نتیجه میگیرد.
نامور تاکید کرد: کسی کتابهای درسی را آنچنان که باید دوست ندارد. وقتی باید امتحان بدهیم کتاب مثل دشمن میشود، اما اگر از کتاب لذت بردی به دل بقیه هم برسانی و بقیه هم حس قشنگت را لمس کنند و خوشحال بشوند به اندازه یک دنیا خوشحال میشوی.
او درباره دریافت جایزه سومین دوره جام باشگاههای کتابخوانی گفت: حس من قابل وصف نبود. خیلی خوشحال بودم، چون جزء ۱۰ نامزد انتخابی بودم و قرار بود یک نفر برگزیده شود، استرس زیادی داشتم اما سرانجام نفر اول شدم و این موفقیت را مدیون لطف خداوند بزرگ و خانواده هستم.
این مروج کتابخوانی افزود: نتیجه گرفتم چون توانستم کتابهایی را که خوانده بودم در روح خودم جا بدهم به موفقیت دست پیدا کردم. کتاب و ماجراهایش تکهای از وجودم شده بود، اما برای تشویق بچهها به کتابخوانی، قبل از بچهها، خانوادهها باید آموزش ببینند.
***
هجدهم تیرماه مصادف با درگذشت مهدی آذر یزدی، به پیشنهاد شورای فرهنگ عمومی، به عنوان روز ادبیات کودک و نوجوان نامگذاری شده است تا فرصتی برای آشنا کردن کودکان با کتاب و بهانهای برای ورود کتاب به زندگی کودکان باشد. انتخاب یک روز به عنوان روز ملی ادبیات کودک و نوجوان، هرچند نشانه مبارکی در خصوص اهمیت و تاثیر حوزه ادبیات کودک و نوجوان است اما متأسفانه هنوز نتوانستهایم از این فرصتها برای ترویج فرهنگ کتابخوانی بهرهگیری کنیم در حالی که انس کودکان با کتاب، تضمین آگاهی و فرهیختگی نسل آینده جامعه است.
سیدجلال جلیلی نوشآبادی، خبرنگار ایسنا – منطقه اصفهان
انتهای پیام
ثبت نظر