مدیر تالار هنر با اشاره به اینکه «سالنی که برای اجرای نمایش کودکان و نوجوانان در نظر گرفته میشود باید ویژگیهای خاصی داشته باشد» گفت: سالهای سال است که همین امکانات در تالار هنر وجود دارد و گروههای مختلفی از آنها استفاده کردهاند و ما هم تا جایی که توانستهایم همراهیشان کردهایم اما با این حال قبول دارم امکانات موجود در این تالار ضعیف است.
حسین موذن مدیر «تالار هنر» در گفتوگویی با ایسنا در پاسخ به صحبتهای محمد عاقبتی که از شرایط این تالار نمایشی انتقاد داشت، بیان کرد: تالار هنر تنها تالاری است که مصداق بارز حمایت ۱۰۰ درصدی دولت است. در عین حال در این تالار تمام درآمد گیشه به صورت کامل به خود کارگردان تعلق میگیرد و این علاوه بر کمکهزینهای است که متناسب با ترکیب گروه تئاتری به کارگردان تعلق میگیرد. در واقع تمام گروههایی که میخواهند در این تالار اجرا داشته باشند پیش از اجرا امکانات تالار را میبینند و سپس کارگردان برای حضورش اعلام آمادگی میکند. این تالار یک شورای هنری دارد که از افرادی متخصص و تحصیلکرده تئاتر تشکیل شده، این شورا تمامی متون را میخواند، اثر را بازبینی میکند و بعد از جمعبندی مشخص میشود که آن نمایش میتواند در این تالار اجرا داشته باشد یا نه. این مراحل برای تمامی گروهها انجام میشود.
او ادامه داد: اینکه گفته میشود کادر فنی این تالار غیرمتخصص هستند نمیتواند حرف درستی باشد. اول اینکه باید مشخص شود تعریف تخصص چیست، اگر معنایش این است که تمامی افراد باید تحصیلکرده تئاتر باشند درست نیست زیرا مگر تمام کسانی که در تئاتر فعالیت میکنند تحصیلکرده این حوزه هستند؟ بسیاری از افرادی که اکنون در حال فعالیت در این حوزه هستند به صورت تجربی کار را یاد گرفتهاند. با این حال در این تالار افرادی مشغول به کار هستند که اکثرا تحصیلات مرتبط با کارشان دارند. از مدیریت روابط عمومی گرفته تا مسئول نور و سالن، افراد شناخته شدهای هستند.
مدیر تالار هنر با اشاره به اینکه «سالنی که برای اجرای نمایش کودکان و نوجوانان در نظر گرفته میشود باید ویژگیهای خاصی هم داشته باشد»، خاطر نشان کرد: اگر قرار باشد ما تالار هنر را به صورت تخصصی برای گروه سنی کودکان و نوجوانان تجهیز کنیم، باید این ساختمان از ابتدا ساخته شود و از نظر شیببندی، سن و امکانات تغییرات زیادی اعمال شود. تاکنون بسیاری از امکانات موجود در این تالار تعمیر و یا تعویض شدهاند. برای مهمانان هنری که برای تماشای اجراها میآمدند مکان مشخصی در نظر گرفته شد و در این مدت محدودی که من به مدیریت این تالار آمدهام سعی شده به این کارها رسیدگی شود. علاوه بر آن تعامل گستردهای هم با انجمن نمایشگران عروسکی و تئاتر کودک و نوجوان صورت گرفته است.
وی افزود: در این فکرم که این مکان را بازسازی کنم، اما متاسفانه نوع معماری این ساختمان به شیوهای است که اگر بخواهد یک سالن تخصصی ساخته شود باید تغییرات اساسی و زیربنایی مهندسی در آن شکل بگیرد و تنها با تعویض صندلیها مشکلمان رفع نمیشود. فضای این مکان بسیار کوچک است و صندلیها باید از نظر ارتفاع متناسب با قد کودکان شود. زمانی که بحث تهیه تشک مطرح شد، مسئولان مربوطه با این مورد موافقت کردند و قرار به تهیه آنها شد. سالهای سال است که این امکانات را در اختیار داریم و گروههای مختلف از همین تجهیزات استفاده کردهاند و ما هم تاجایی که توانستهایم با آنها همراهی کردهایم. نهایتاً با شرایطی که وجود دارد میتواند به سیستم نور، صوت و.. رسیدگی شود که در برنامه کوتاه مدت ما قرار گرفته است. در این میان وزارت ارشاد هم باید برای کودکان و جوان فکر اساسی کند.
این مدیر تئاتری اضافه کرد: این اتفاقات در کوتاهمدت میسر نخواهد بود و همه ما مطلع هستیم که مشکلات بودجهای وجود دارد و ما هم جدا از دولت نیستیم. من هم قبول دارم که امکانات موجود در این تالار ضعیف است، البته که هر خوبی خوبتری دارد و در نهایت هر خوبتری، عالی.
موذن همچنین با بیان اینکه «شهرام کرمی ـ مدیرکل هنرهای نمایشی ـ هشت سال مدیریت این تالار را برعهده داشته»، گفت: خوشبختانه آقای کرمی به دلیل سابقه مدیریتشان در این تالار، به مشکلات این تالار واقف هستند. اما من وقتی به این تالار آمدم این مکان را به لحاظ محیط مدیریتی با اطلاعاتی که از تئاتر کودک و نوجوان داشتم اصلاح کردم تا مخاطب از حضور در این مکان آرامش بیشتری داشته باشد. ما در این مدت اجراهای صبح را راه انداختیم بنابراین برخی کارگردانان که بعدازظهر اجرا داشتند میتوانند صبح هم نمایششان را اجرا کنند.
او در پایان گفت: سابقه کاری من کاملا مشخص است و تحصیلاتم بیارتباط با کاری که انجام میدهم نبوده و سیاستگذاری فرهنگی خواندهام. من که ادعایی ندارم اما بالاخره در این کشور افراد را بر اساس صلاحیتهایی انتخاب میکنند.
انتهای پیام
ثبت نظر