Fa En سه شنبه 6 آذر 1403 ساعت 21 و 11 دقیقه

روز ملی سینما بهانه‌ای برای پرداختن به مهم‌ترین مسائل هنر هفتم در ایران

روز ملی سینما بهانه‌ای برای پرداختن به مهم‌ترین مسائل هنر هفتم در ایران

روز ملی سینما از سال 1379 وارد تقویم ایرانیان شد و هر چند که تا امروز با بی‌مهری‌هایی همراه بوده اما بهانه‌ای است تا اهالی سینما در این روز به مسائل مهم سینما در کشورمان رجوع کنند.

جمعه 22 شهریور 1398 ساعت 17:6

گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، مظفرالدین شاه در سال 1279 اولین دوربین فیلمبرداری را وارد ایران کرد و این شروعی بود برای شکل‌گیری سینمای ایران که امروز به یکی از معتبرترین سینماهای دنیا تبدیل شده است.

دوربین خیلی زود وارد ایران شد، سال 1279 یا سال 1900 میلادی زمانی بود که سینما هنوز شکل و شمایل مشخصی به خود نگرفته بود و تنها 5 سال از اختراع سینماتوگراف توسط برادران لومیر می‌گذشت. با توجه به اینکه ما خیلی زود صاحب دوربین شدیم، می‌توانستیم از همان زمان صاحب سینما باشیم.

30 سال پس از ورود دوربین به کشور اولین فیلم سینمایی ایرانی توسط اوانس اوگانیانس با عنوان «آبی و رابی» ساخته شد. در این زمان که سال‌های ظهور فیلمسازان بزرگی چون «الکساندر دووژنکو»، «لوییس بونوئل»، «آلفرد هیچکاک»، «رائول والش»، «جان فورد» جوزف فون اشترنبرگ»، «اف. دبلیو. مورنائو»، «سم وود» و... بود سینمای ایران می‌توانست با معرفی فیلمسازی مهم در تاریخ سینما جایگاه ویژه‌ای داشته باشد اما متأسفانه علی‌رغم پیشرو بودن ما در ورود مصالح فیلمسازی در هنر فیلمسازی چندان پیشرو نبودیم و جایگاه چندانی را برای ایران در تاریخ شکل‌گیری سینما نمی‌توان متصور بود اما قطعاً ایران از اولین کشورهایی است که صاحب سینما شده و همین موضوع یکی از اصلی‌ترین دلایل قدرتی است که سینمای ایران دارد.

در سال 1312 اولین فیلم ناطق سینمای ایران با عنوان «دختر لر» آماده نمایش شد و این فیلم با نمایش در سینما نایاک خیابان لاله‌زار موفقیتی چشم‌گیر کسب کرد که این موفقیت شروعی بر تولید و اکران فیلم‌های سینمایی در ایران شد. «دختر لر» به کارگردانی عبدالحسین سپنتا ساخته شد که از روزنامه‌نگاران مطرح آن زمان به حساب می‌آمد و روزنامه‌ای با عنوان «دورنمای ایران» را در سال 1307 منتشر می‌کرد.

اما قطعاً موفقیت سینمای ایران در عرصه جهانی به طوری که بتوان آن را تأثیرگذار در تاریخ سینما دانست به دهه اواسط دهه 1360 و 1370 برمی‌گردد و از آن زمان تا امروز می‌توان گفت که ایران توانسته اکثر جوایز سینمایی دنیا را از آن خود کند.

در سال 1379، پیشنویس قانون سینما ارائه شد که در آن دادگاه صالحه براى رسیدگى به خطاهاى سینمایى پیش‌بینى شده است. همچنین استراتژى سینماى ایران در برنامهٔ پنج سالهٔ سوم توسعه انتشار یافت. ویژگى و مشخصهٔ این دوره که به سینماى بعد از دوم خرداد مشهور است، بحث سنت و مدرنیته مى باشد.

در سال 1379 در چهارمین جشن بزرگ سینمای ایران و همزمان با بزرگداشت صدمین سال ورود سینما به ایران بود که 21 شهریور ماه به عنوان «روز ملی سینما» شناخته شد.

به همین مناسبت خبرگزاری برنا، طی گفت‌وگویی با چند تن از اهالی سینما به مسائل مهم سینمای ایران در سال‌های اخیر پرداخته که در قالب گفت‌وگوهای مختلف می‌توانید این مطالب را بخوانید.

تعداد بازدید : 166

ثبت نظر

ارسال