در نشست خبری سریال نوروزی زوج یا فرد تاکید شد که تولید این سریال با موضوع آقازادگی سفارشی نبوده است و یکی از اهداف ساخت این سریال تعریف واژه درست آقازادگی بوده است.
، نشست سریال نوروزی زوج یا فرد با حضور تهیه کننده و کارگردان و همچنین بازیگران این سریال عصر یکشنبه (۱۸ فروردین ماه) در سازمان صدا و سیما برگزار شد.
نویسندگان این سریال هم درباره تغییر خط قصه سریال در حین تولید توضیحاتی را مطرح کردند.
همچنین درباره استفاده از بازیگران در نقشهای تکراری و علت حضور پررنگ برخی از بازیگران طنز در سریالها و ایفای نقشهای کلیشهای در این سریال پرسشهایی مطرح شد که عوامل به آن پاسخ دادند.
مهرام مهام، تهیهکننده که پیش از آغاز نشست همراه با سایر عوامل برای گفتوگوی مردمی در ساختمان صداوسیما حاضر شده بود، در ابتدای نشست با خبرنگاران اعتقاد بر استقبال مناسب از سریال «زوج یا فرد» اظهار کرد: تجربه بسیار خوبی است که با مخاطب خود صحبت میکنیم. دستمزد واقعی این است که با مردم صحبت کردیم، مخاطبان تقاضای ساخت سری دوم را از ما داشتند.
مهام پیرامون ممیزی این سریال عنوان کرد: در این سریال تعریف درستی از کلمه «آقازاده» ارائه شد و مردم هم بر این امر صحه گذاشتند. آقازاده کسی است که لقمه حلال میخورد و باید بگویم سانسوری صورت نگرفت. آقازاده پسر کارگری است که پدرش با زحمت خود پول به خانه میبرد.
وی ادامه داد: ما از آنوری ها خیلی فحش خوردیم و این نشان میدهد که ما سانسور نداشتیم. معنای واقعی آقازاده را بیان کردیم؛ اینکه آقازاده کسی است که لقمه حلال میخورد کسی که با زحمت و به واسطه نان حلالی که به دست میآورد آقازاده میشود.
امیرعباس پیام از نویسنده های سریال «زوج یا فرد» هم درباره این سریال عنوان کرد: با توجه به مسائل و معضلاتی که داریم سراغ موضوعات مورد نظر رفتیم. من از روز اول که واژه ژن خوب و آقازاده را شنیدم حرص خوردم و تن من کهیر زد تا الان که این سریال را نوشتیم. ما خواستیم یادآوری کنیم که آقازاده واقعی کیست و نوعی بازیابی روی واژهها و معنای واقعی آنها داشته باشیم.
سپس علیرضا نجفزاده، کارگردان «زوج یا فرد» هم گفت: باکس نوروز و ماه رمضان مثل المپیک است و همه شبکهها سعی دارند سربلند بیرون بیایند. ما سعی کردیم ترکیبی از باتجربهها را بیاوریم. اگر ما نتوانستیم استفاده بهینه داشته باشیم خب باید الان جواب پس میدادیم ولی ما بازخورد خوبی گرفتیم.
در ادامه امیرعباس پیام درباره تغییر خط قصه اصلی داستان که درباره بازنشستگیها بود، عنوان کرد: ما زمانی در اواسط کار قصه را تغییر دادیم و بنا به شرایطی صلاح بود که خیلی وارد بطن ماجرایی که ابتدا میخواستیم به آن بپردازیم، نشویم. خدا را شکر توانستیم نوعی تغییر در قصه داشته باشیم بدون اینکه به قصه لطمه بخورد. این تغییرات جبری باید با مدیریت انجام میشد و به جرأت میتوانم بگویم کمتر کسی متوجه این تغییر شد. هرچند مدیران سازمان با قصه ما موافق بودند اما فضای عمومی جامعه به این طرف رفت که قصه تا حدی عوض شود.
مهام در ادامه درباره علت تغییر قصه تصریح کرد: در آن مقطع صلاح بود حرفی زده نشود.
وی در پاسخ به سوالی درباره ارتباط حاشیههای شبکه سه با تغییر قصه اظهار کرد: تغییر قصه با هیچ چیز ارتباطی ندارد و این بحثهایی نامرتبط است که عدهای بیان میکنند. کمی با رسانه ملی دوست باشیم شبکه سه امسال با غلطک از روی ماهواره رد شد. اگر همکاری مدیران نبود این سریال به این شکل پخش نمیشد ما این مشکلات را پیش از این هم داشته ایم که شبکه سه معمولاً مظلوم واقع میشود به طور مثال سریال ما نوروز امسال کنداکتور مناسبی نداشت.
مهام درباره ساخت فصل دوم سریال زوج یا فرد گفت: سریال دردسرهای عظیم یک و دو ساخته شد و طرح سری سوم آن هم آماده بود اما به خاطر اقبال جواد عزتی در سینما ساخته نشد.
وی افزود: در هیچکدام از سریالها از همان ابتدا برای ساخت فصلهای بعدی خیز برداشته نمیشود مگر اینکه روش درست ساخت دوم را داشته باشد. امروز بالای ۹۵ درصد درخواست برای ساخت دوم را داشت میتوانیم بسازیم اما قول آن را نمیدهم.
در ادامه هدایت هاشمی، بازیگر اظهار کرد: بهترین و بالاترین دستمزد ما اقبال مردم بود و دستمزد خود را از مردم گرفتیم. زمانی که شخصیتها حال و هوای سیاسی دارند با دشواری زیادی مواجه هستیم.
در ادامه امیرعباس پیام در پاسخ به پرسش ایسنا درباره علت تغییر خط قصه اصلی داستان که درباره بازنشستگیها بود، توضیح داد: ما زمانی در اواسط کار قصه را تغییر دادیم و بنا به شرایطی صلاح بود که خیلی وارد بطن ماجرایی که ابتدا میخواستیم به آن بپردازیم، نشویم. به هر شرایطی که بود توانستیم تغییر در قصه داشته باشیم بدون اینکه لطمه بخورد. این تغییرات اجباری باید با مدیریت انجام میشد و به جرأت میتوانم بگویم کمتر کسی متوجه این تغییر شد. هرچند مدیران سازمان با قصه ما موافق بودند اما فضای عمومی جامعه به این طرف رفت که قصه تا حدی عوض شود. زمانی که این اتفاق افتاد اکثر سکانسها درباره موضوع بازنشستگی گرفته شده بود اما به هر ترتیب با همکاری تیم تولید و تهیه کننده این اتفاق افتاد. شاید اگر این تغییر قصه به خود ما واگذار میشد لنگ میماندیم.
مهام نیز در ادامه درباره این تغییر قصه توضیح داد: در آن مقطع به صلاح ما بود قصه را تغییر دهیم.
روشن روان، دیگر نویسنده این سریال نیز در ادامه درباره حساسیت موضوع زوج یا فرد گفت: تجربه ۱۶ سال مدیریت من میگفت خیلی از این صحنهها که در این سریال به نگارش درآمد پخش نمیشود اما همه این سکانسها پخش شد.
در ادامه علیرضا نجفزاده، کارگردان سریال درباره نبود حضور بازیگران جدید و غیرتکراری در سریال گفت: مهام کسی است که بیشترین بازیگر جدید را وارد سریالها کرده است و این رویکردی است که وی غالباً داشته است اما چون ما زمان نداشتیم سعی کردیم از داشتههای خود استفاده کنیم. با این حال این اولین بار است که به عنوان مثال خانم مسلمی این نقش را بازی میکند شیدا خلیق اولین بار است که این نقش مهم را بازی میکند. ما ریسک کردیم و الان یکی از بازیگران مورد توجه ما برای مخاطب خانم مسلمی بوده است.
مهام در ادامه درباره ساخت ادامه این سریال گفت: هیچ یک از سریالهایی که ساخته میشود برای فصلهای دوم ساخته نمیشود و این اقبال مردم است که باعث میشود که به فصلهای بعد برسد من هم اکنون قول ساخت فصل بعد را نمیدهم مگر اینکه قصه خوبی داشته باشیم.
هدایت هاشمی درباره حضور در سریال «زوج یا فرد» توضیح داد: بازی کردن نقشهایی که حال و هوای سیاسی دارند سختیهایی دارد چون با ممیزیهایی رو به رو هستید و مثل حرکت کردن روی لبه تیغ میماند. من اینجا یک معاون وزیر بودم که قرار بود از سمت خود کنار گذاشته شود و پیش از این هم در سریال چک برگشتی بازی کردم نقش یک استاد دانشگاه شهرستانی را بازی کردم که میخواهد به جرگه سیاسی بپیوندد. اما برای بازی این دو نقش تفاوتهایی در گویش و حرکت دستها ایجاد کردم. گویش همدانی، شمال خراسانی و کمی کردی را ترکیب کرده بودم که امتیاز آن این بود که جاهای مختلف کشور را دربرمیگرفت و در عین حال مربوط به هیچ مکان مشخصی نبود. من با بازیگرانی همکاری داشتم که برای اولین بار اتفاق افتاد و امیدوارم این نوع ترکیببندی بازیگرها را بیشتر در تلویزیون شاهد باشیم.
وی با اشاره به نوع کمدی کار و ایجاد یک وضعیت پارادوکسیکال در جامعه اظهار کرد: این وضعیت پارادوکسیکال همیشه در زندگی بوده است همانطور که بخشی از هموطنان ما داغدار شدهاند عدهای هم ازدواج کردهاند. حرکتی انجام شد که وقتی سیل آمد همه عوامل با مردم ابراز همدردی کردند. ما ایرانیها دست به سوگمان خوب است و به بهترین مدل ممکن عزاداری میکنیم اما کمتر برای شادمان کردن همراهی میکنیم همین امروز تماسی داشتیم که فردی از سیل زدههای شمال بود و گفت در این روزها دلخوشی اش این بوده است که آخر شبها این سریال را ببیند.
در ادامه مهران مهام در پاسخ به پرسشی درباره حضور کلیشهای یوسف تیموری و مهران غفوریان، اظهار کرد: سریال بدون این دو نفر یعنی مهران غفوریان و یوسف تیموری ساخته نمیشد.
در این نشست پرسشهای متعددی درباره بازی کلیشهای مهران غفوریان و یوسف تیموری از سوی خبرنگاران مطرح شد که تهیهکننده بخشی از آن را شیطنت برخی خبرنگاران عنوان کرد.
وی سپس گفت: اکنون بازار در سینما روی عطاران و جواد عزتی است و باید از آنها سوال شود چرا آنها اینقدر فیلم بازی میکنند؟ اگر غفوریان طرفدار ندارد در زمان سال تحویل کدام شبکه بود که در آن حضور نداشته باشد؟
نجف زاده نیز در همین زمینه اظهار کرد: یوسف تیموری در این سریال پوست اندازی داشت و یا مهران غفوریان به سختی با این کار همراه شد و با مشکلات جسمانی که داشت در این سریال حضور یافت. هر کدام از بازیگران طنز برای خودشان شناسنامه طنز دارند و نمیتوانند در ایفای نقششان آن را کنار بگذارند. بازیگران کمدین در دنیا هم همین روال را دارند.
سپند امیرسلیمانی نیز در دفاع از بازیگران یاد شده گفت: یوسف تیموری، مهران غفوریان و مرجانه گلچین جزو رأیهای اول این سریال هستند پس میتوان به رأی مردم احترام گذاشت. بگذارید مردم همین بازیها را که میگوئید تکراری است، ببینند. تکرار شدن بد نیست.
هاشمی نیز در ادامه این بحث و چالش حضور تکراری کمدینها در این سریال اظهار کرد: کمدینها در دنیا روند شکلگیریشان به گونهای است که تیپی را شکل میدهند که سالها از آن تغذیه میکنند.
در ادامه مرجانه گلچین از نقش خود و همچنین تجربه شیرین تکرار نقش جدی گفت و اظهار کرد: من دوست ندارم فقط به عنوان بازیگر کمدی شناخته شوم و همیشه گفتهام که منتظر پیشنهاد خوب هستم. با وجود اینکه خیلی مطرح میکردند بازی من در نقش جدی پس از گذشت ۱۰ سال از حضورم در بزنگاه ریسک بزرگی است اما سریال نفس گرم تجربه موفقی در این ژانر برای من شد و من منتظر اتفاقات و کار خوب در ژانر جدی همچنان هستم.
در پایان این نشست ناهید مسلمی، بازیگر پیشکسوت حضور در این سریال را که با بازی دخترش شیدا خلیق همراه بوده است اتفاق خوبی عنوان کرد.
همچنین مهران مهام تاکید کرد: وقتی سریالی به این شدت داغ میشود حتی رسانههای ضد انقلاب هم به آن میپردازند. این نشان میدهد ما سانسوری نداشتهایم و حرف دل مردم را زدهایم و خیلی از جاها هم تشویق شدیم.
انتهای پیام
ثبت نظر