Fa En شنبه 26 آبان 1403 ساعت 13 و 18 دقیقه

جهاد، دفاع مشروع برای دفاع از حقیقت / جهاد برای انتقام‌جویی نیست

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با بیان این‌که در قرآن لفظ جنگ را به کار نبرده بلکه از واژه جهاد استفاده کرده است، اظهار کرد: جهاد دفاع مشروع برای دفاع از حقیقت است؛ کمااینکه جهاد هیچ‌گاه به‌دنبال انتقام‌جویی نبوده است.

پنجشنبه 2 خرداد 1398 ساعت 16:0

منطقه لرستان، آیت‌الله سید احمد میرعمادی در جلسه تفسیر قرآن ماه مبارک رمضان که در مسجد بعثت خرم‌آباد برگزار شد، به نکات تفسیری آیه ۱۸ سوره احزاب اشاره و اظهار کرد: در جنگ احزاب جریاناتی رخ داد که مایه عبرت و درس‌آموزی شده است.

وی با تشریح مسئله جنگ از نظر اسلام، تصریح کرد: یکی از پدیده‌هایی که گاهی در زندگی انسان اتفاق می‌افتد، جنگ است.

آیت‌الله میرعمادی با اشاره به این‌که جنگ همیشه پیامدهای زیان‌بار سیاسی، اجتماعی و فرهنگی به‌دنبال دارد، ادامه داد: جنگ خونریزی و خرابی دارد و انسان عاقل به‌دنبال جنگ نیست.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با اشاره به این‌که اسلام از ماده «سلم» به معنای دوستی است، اضافه کرد: دین اسلام دین‌دوستی و صلح است.

امام‌جمعه خرم‌آباد با ذکر این مطلب که پیامبر در مکه و مدینه هیچ‌گاه آغازگر جنگ نبوده است و آن حضرت همیشه دفاع کرده است، اضافه کرد: از پیامبر هیچ‌گاه لفظ جنگ را به کار نبرده، بلکه لفظ جهاد را به کار برده است.

این مفسر قرآن کریم جهاد را دفاعی مشروع برای دفاع از حقیقت و برای رضای خدا برشمرد و گفت: هرگز جهاد برای انتقام‌جویی نبوده است بلکه به جهت پیمان‌شکنی دشمنان بوده است.

وی با ذکر این مطلب که پیامبر اکرم (ص) مکه را بدون خون‌ریزی فتح کرد، افزود: در روز فتح مکه پیامبر فرمود امروز روز رحمت است و روز انتقام نیست.

آیت‌الله میرعمادی جنگ را میدان آزمون برشمرد و گفت: پیام آیات ۱۷ و ۱۸ سوره احزاب بیان صفات مانع‌تراشان جنگ است.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با طرح این سوال که «مُعَوِّقِینَ» به چه معناست، افزود: این واژه به‌معنای بازدارندگان از جنگ است کمااینکه خداوند از حال این افراد خبر دارد.

میرعمادی با ذکر این مطلب که در این آیه کلمه اخوان به کار رفته است، اضافه کرد: کلمه اخوان دو اطلاق دارد یکی برادر حقیقی است اما از نظر اسلام یک برابر هم‌مسلک و هم آئین داریم کمااینکه گاهی اطلاق برادر از نظر رفتار است بدین معنا که اگر دو نفر رفتارشان مثل هم باشد به آنان لفظ اخوان اطلاق می‌شود.

این مفسر قرآن کریم با بیان این‌که خداوند متعال هشت صفت برای معوقین بیان کرده است، اضافه کرد: معوقین مانع‌تراش بوده و در جنگ حضور کم‌رنگ دارند.

وی عدم ایمان به خدا و ترس را صفت دیگر معوقین برشمرد و گفت: وقتی جنگ تمام شد معوقین را می‌بینی که زبان‌هایشان تند و تیز است و به مسلمانان کنایه و نیش می‌زنند و همواره به‌دنبال امتیازخواهی و سهمیه هستند.


انتهای پیام

تعداد بازدید : 377

ثبت نظر

ارسال