Fa En شنبه 26 آبان 1403 ساعت 5 و 22 دقیقه

باورپذیری آخرت را در خود تقویت کنیم

باورپذیری آخرت را در خود تقویت کنیم

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان این‌که مؤمن از دنیا لذت حقیقی نمی‌برد چراکه دنیا ماندگار نیست، گفت: ما نگران خشم خدا و آتش جهنم نیستیم در حالی‌که نباید بی‌تفاوت باشیم.

جمعه 23 آذر 1397 ساعت 17:27

منطقه لرستان، مهرداد ویسکرمی در تبیین و تفسیر خطبه ۱۱۳ نهج‌البلاغه طبق شرح ابن‌هیثم با مضمون «اَرْسَلَهُ داعِیاً اِلَی الْحَقِّ، وَ شاهِداً عَلَی الْخَلْقِ. فَبَلَّغَ رِسالاتِ رَبِّهِ غَیرَ وان وَلا مُقَصِّر، وَ جاهَدَ فِی اللّهِ اَعْداءَهُ غَیرَ واهِن وَ لا مُعَذِّر... یأْکلُ خَضِرَتَکمْ، وَیذیبُ شَحْمَتَکمْ;اِیه اَباوَذَحَةَ»، اظهارکرد: کلیت این خطبه در مورد تلاش و جدیت نبی مکرم اسلام(ص) در تبلیغ دین و سختی قیامت و پیشگویی سلطه حجاج ثقفی است‌.

وی با اشاره به غفلت مردم از قیامت، ادامه داد: در فرازی از این خطبه پیشگویی حضرت علی(ع) در مورد تسلط حجاج ثقفی بیان شده است.

شهادت دادن پیامبر(ص)

ویسکرمی با اشاره به این‌که خداوند متعال رسول اکرم(ص) را شاهد بر خلق قرار داد، عنوان کرد: شاهد بودن نبی مکرم(ص) به‌معنای شاهد بودن همه‌جانبه است کمااینکه در آیات قرآن داریم که پیامبر(ص) بر باطن انسان‌ها در قیامت شهادت می‌دهد.

عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه اهل وسط با توجه به روایات، اهل‌بیت هستند بدین معنا که اهل‌بیت وسط بین خدا و خلق هستند، یادآور شد: خداوند و رسول خدا(ص) در قیامت باطن عمل انسان را می‌بینند.

این مفسر قرآن‌کریم با اشاره به اینکه رسول‌اکرم(ص) آن‌چه را که از سوی خداوند به او ابلاغ شده بود را کامل و جامع به بشر رساند،افزود: خاتم‌الانبیا بدون هیچ سستی با دشمنان خدا مبارزه کرد و پیشوای متقین بود.

وی با اشاره به این‌که اگر کسی دنبال تقوا ورزیدن و امام حق می‌گردد امام حق او پیامبر است، بیان کرد: رسول اکرم(ص) چشم به‌صیرت کسی است که دنبال هدایت است.

ویسکرمی با بیان این‌که گاهی عملی را فرشتگان با ابتهاج برای خداوند بالا می‌برند اما خداوند نمی‌پذیرد، ادامه داد: اگر انسان از غیب می‌دانست بر حال خود گریه می‌کرد و هر کس فقط دنبال اعمال خود بود و با دیگری کار نداشت.

عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه اگر انسان بیکار است بداند که بد زندگی می‌کند، یادآور شد: ما نگران خشم خدا و آتش جهنم نیستیم در حالی‌که نباید بی‌خیال باشیم.

دنیا ماندگار نیست

این مفسر قرآن‌کریم با بیان اینکه مؤمن از دنیا لذت حقیقی نمی‌برد چراکه دنیا ماندگار نیست، گفت: اما عده‌ای در لذت‌های دنیوی غرق شدند.

وی با اشاره به این‌که اگر انسان باورپذیری آخرت را در خود تقویت کند و آن‌را مدنظر قرار دهد به بیراهه نخواهد رفت، خاطرنشان کرد: امام علی(ع) می‌دانست ابن‌ملجم قاتل اوست اما با او به نیکی رفتار می‌کند این در حالیست که مردم کوفه بیشتر نظامی بودند و خوی جنگ‌جویی داشتند.

ویسکرمی با تشریح ویژگی افراد همنشین اهل‌بیت و اولیا، عنوان کرد: همنشینی اهل‌بیت شامل حال کسانی است که اندیشه‌ مبارک دارند و اهل حق‌گویی هستند این در حالیست که ویژگی دیگر همنشینان اهل‌بیت حرکت در صراط مستقیم است. 

عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره به این‌که سختی‌های آخرت را می‌توان در دنیا با یک توبه یا خواندن زیارت عاشورا جبران کرد، اظهارکرد: هزینه پاک کردن گناهان در دنیا پایین‌تر از آخرت است.

این مفسر قرآن‌کریم به پیشگویی مولای متقیان در خصوص حجاج ثقفی اشاره کرد و یادآور شد: در این خطبه حضرت می‌فرماید شما گرفتار حجاج ثقفی می‌شوید که او فردی متکبر حریص دنیاطلب است این در حالیست که یکی‌از تفریحات حجاج ثقفی این بود که قبل از غذا دستور می‌داد سر یک نفر را در مقابلش از تن جدا کنند.

انتهای پیام

تعداد بازدید : 223

ثبت نظر

ارسال