به گزارش خبرنگار مهر، نشست سریال «برادرجان» امروز یکشنبه ۱۲ خرداد با حضور جمعی از بازیگران و عوامل این سریال در دفتر وصف صبا برگزار شد.
این نشست با بیش از یک ساعت تأخیر به دلیل ورود با تأخیر برخی بازیگران، با حضور محمدرضا آهنج کارگردان، محمدرضا شفیعی تهیهکننده، علی نصیریان، آفرین عبیسی، ندا جبرائیلی، شیوا ابراهیمیان، حسام منظور، سعید چنگیزیان از بازیگران سریال آغاز شد.
شفیعی در ابتدای جلسه گفت: سریال «برادرجان» ماحصل زحمت یک گروه ۸۰ نفره است و امیدواریم مخاطب این سریال را دوست داشته باشد.
نیمه اول سریال توقعات را بالا برد
آهنج نیز در ادامه درباره افت فیلمنامه در دهه دوم ماه رمضان گفت: شاید بخش اول فیلمنامه توقع را بالا برده است و انتظار بیشتری داشتهاید که شاید ما نتوانستیم آن را برآورده کنیم. با این حال عواملی هست که تعیین میکند فیلمنامه به چه سمتی برود.
کارگردان «برادرجان» درباره انگیزه پرداختن به موضوع حقالناس نیز عنوان کرد: از زمانی که قتل هابیل توسط قابیل رقم خورد، برخی موضوعات هم به صورت تکراری وجود داشتهاند. با این حال نوع روایت و بهروز شدن این موضوع که در سال ۹۸ طراحی شده است ماجرا را متفاوت میکند که مسائل مبتلابه روز را هم در بر گرفته است اما اقبالی که در آمار میبینیم نشان میدهد هنوز این قصه دیدنی است.
شباهت دیالوگگویی کاراکترها را قبول نداریم
شفیعی در ادامه درباره شباهت دیالوگهای هر طبقه و فرد در سریال توضیح داد: هر نویسندهای امضایی دارد اگر فیلمنامههای نعمتالله را اسمش را پاک کنید باز هم از سبک او میتوان تشخیص داد. من این را قبول ندارم که همه شبیه هم هستند. این فیلمنامه خاصیتی دارد که آهنگ و طنین دارد و دیالوگهای پینگپنگی بین کاراکترها شکل میگیرد. در این فیلمنامه استفاده به جا از ضربالمثلها و پاسخهای درست را در دیالوگها میبینیم.
منظور: هیچ وقت کار تحقیقاتی صورت نگرفته است که خشونت در یک اثر نمایشی از این حد نباید بالاتر برود. نمایش خشونت هیچ وقت به معنای ترویج آن نیست و اصلاً نمایش هر مسالهای به معنای ترویج آن نیست. حسام منظور نیز درباره دیالوگهای سریال گفت: من ادبیات دراماتیک خواندم و از این منظر میتوانم به دیالوگها نگاه کنم. نباید انتظار داشت دیالوگها شبیه زندگی واقعی باشد. از طرفی هر نویسنده استایل خودش را دارد و با آن شناخته میشود.
وی درباره موضوع حق الناس نیز بیان کرد: تمهای کارهای درام آنقدر متنوع نیست و حق، عدالت، عشق و… از جمله اینهاست. این نگاه مولف است که به آن تازگی می دهد.
«برادرجان» خشن است یا فیلمهای تارانتینو؟
منظور در بخش دیگر در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره خشونت و تنشهای زیادی که در سریال وجود دارد، اظهار کرد: اگر این صحنهها نباشد بازیگری کسلکننده میشود همه این فراز و فرودها و کنشهای دراماتیک نقش را جذاب میکند. خشونت هیچ حد و مرزی ندارد. اگر حد و مرز قایل شویم آن وقت درباره فیلمهای تارانتینو چه باید بگوییم؟
وی افزود: هیچ وقت کار تحقیقاتی صورت نگرفته است که مثلاً خشونت در یک اثر نمایشی از این حد نباید بالاتر برود. این را هم باید دانست که نمایش خشونت هیچ وقت به معنای ترویج آن نیست و اصلاً نمایش هر مساله ای به معنای ترویج آن نیست.
سعید چنگیزیان نیز در ادامه در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا چندین نفر در سریال پیت به دست میگیرند و سراغ آتش زدن مکانهای مختلف میروند و همچنین میزان خشونت در سریال بیان کرد: از شما تعجب میکنم که مثل عموم صحبت میکنید. چرا در باقی شخصیتها نمیگردید تا حال و احوال زندگی خوب را پیدا کنید. از لحظهای که من در نقش ستار تغییر کردم دیگر خشونتی از این شخصیت دیده نمی شود. درخواست من این است خشونت ریز را تعمیم ندهید.
وی تأکید کرد: همه که پیت در دست نگرفتند و بخش بزرگی از این قصه تفاوت این دو خانواده است. ما در خانواده کریم بوستان شیوه بوستان را میبینیم و اینکه باقی اعضای خانوادهاش چطور در درام پیش می روند.
تئاتر و سینما عکسبرداری از واقعیت نیست
علی نصیریان نیز در ادامه درباره نمایش واقعیت و همچنین پرداختن به خشونت گفت: نمایش، سینما و تیاتر روایتی دارد که عکسبرداری از واقعیت نیست.
وی ادامه داد: اساس یک کار دراماتیک جنگ است. دنیا در حال برخورد است و درام بدون جنگ نمیشود. این خاصیت کار دراماتیک است.
نصیریان: من کمی نسبت به دیالوگها ایراد دارم. نعمتالله خیلی خوب نوشته است اما گاهی اوقات پیچیدگی باعث میشد برای ما هم به لحاظ حفظ کردن دشواری ایجاد کند نصیریان همچنین درباره تکرار تم حقالناس عنوان کرد: اگر غزل های حافظ را بخوانید تم و موضوع آن شاید با بسیاری از شاعران قبل از خودش تکراری باشد، اما نوع آن به گونهای است که انگار تازه است.
وی درباره دیالوگهای سریال نیز گفت: من کمی نسبت به دیالوگها ایراد دارم. نعمتالله خیلی خوب نوشته است اما گاهی اوقات پیچیدگی باعث میشد برای ما هم به لحاظ حفظ کردن دشواری ایجاد کند.
این بازیگر پیشکسوت تأکید کرد: البته هر کاری ایده آل نمیشود با این حال تا آنجا که من با مردم کوچه و بازار تماس داشتم تقریباً همه این مجموعه را نگاه میکردند و ابراز لطف داشتند.
نصیریان تأکید کرد: کارگردان، نویسنده، تهیهکننده و تصویربردار این کار بسیار تحت فشار بودند و اگر فرصت بیشتری داشتند که میتوانستند کار را با خیال راحت تر انجام دهند و مسلماً این کار بسیار اساسیتر میشد. من شاهد بودم با چه فشار و زحمتی سریال ساخته شد. در مجموع گیراییها و جذابیتهایی داشته که مردم را راضی کرده است حتی این تنشهایی که میگویید ممکن است در نقاطی زیاد و یا تکرار شده باشد.
خشونتی که بدآموزی ندارد
آفرین عبیسی نیز تصریح کرد: در سینما اینطور نیست که اینقدر تمرین داشته باشد و برای من به شخصه مشکل بود که در کنار دیگر بازیگران حضور مستمر داشته باشم.
وی در ادامه درباره اینکه تنشها چه تاثیری روی او گذاشته است، گفت: خشونتی که یکی از دوستان گفتند روی من تاثیر گذاشت، جایی از من خواستند بلندتر حرف بزنم و من گفتم من نمیتوانم اما تجربه جدیدی بود و من استفاده کردم و خوشحالم که در کنارشان بودم.
شیوا ابراهیمی نیز در ادامه درباره متن نعمتالله یادآور شد: متنهای نعمتالله از فیلترهای زیادی رد میشود و در ادامه بازیگران هم حس خود را به کار اضافه میکنند. ما وقت کمی داشتیم ولی سعی کردیم باز هم اتفاق خوبی را شکل دهیم. من فکر میکنم بدآموزی وقتی صورت میگیرد که ما نتیجه را نبینیم اما در این سریال کسانی که خشونت میکنند از هم میپاشند تصویری که از خون و خونریزی می بینید به گونه ای است که در همان لحظه نمیتوان گفت خشونت صورت گرفته است و من معتقد نیستم که بدآموزی صورت گرفته است.
این گزارش در حال بهروز رسانی است…
ثبت نظر