به گزارش خبرنگار مهر، محسن شریفیان پژوهشگر، آهنگساز، نوازنده و سرپرست گروه موسیقی «لیان» بوشهر که طی سالهای اخیر، فعالیتهای متعددی را پیرامون حوزه برگزاری کنسرت و برنامههای موسیقایی در داخل و خارج از کشور انجام داده، یک روز پس از برگزاری اولین جلسه هم اندیشی هنرمندان موسیقی با مدیران سازمان توسعه تجارت ایران، یادداشت انتقادی را منتشر کرد.
در متن منتشر شده از سوی محسن شریفیان آمده است:
«نخستین نشست هماندیشی تخصصی هنرمندان موسیقی با مدیران سازمان توسعه تجارت ایران با هدف افزایش امکان گسترش و عرضه این هنر در عرصه تجارت بینالملل به شکلی برگزار شد که تقریباً میتوان گفت اهالی موسیقی این مجال را از دست دادند! افرادی که به عنوان نماینده جامعه موسیقی کشور در این دست جلسات دعوت میشوند، همواره انتخاب هایی از دایره ای مشخص بوده و هستند که به هیچ عنوان زبان گویا و نماینده امین و توانایی برای این بخش از جامعه نبوده اند.
گلایههای تکراری، موضوعات پیش پا افتاده، صحبت از حداقل مجوزها (!) و خرده گرفتن از هم صنفان تا به امروز چه دستاوردی داشته است؟ البته که حضور برخی افرادی که در همه مناسبتهای رسمی، اعیاد، رویدادها، تلویزیون ملی و … ایشان را به سخنگویی یا نمایندهای از یک اتاق فکر موسیقی ایرانی تبدیل کرده است و همچون دیواری سیمانی و کسالت بار، سایه سنگینشان بر سر گروههای موسیقی حرفه ای (چه در وادی موسیقی ایرانی و چه در حیطه موسیقی نواحی) که در مقیاس بین المللی حرفهای زیادی برای گفتن دارند، دردناک است.
تصور من این بود در چنین جلسه ای که میتوانست یکی از فرصتهای مهم برای بیان دغدغه هنرمندان فعال عرصه موسیقی تلقی گردد، پیشنهاداتی مطرح میشد که راهگشای فضای فعالیت هنرمندان و گروههای موسیقایی برای حضور در رویدادها و بازارهای بین المللی حوزه موسیقی باشد.»
به هر حال نگارنده برحسب تجارب داخلی و بینالمللی که طی سالهای اخیر کسب کرده ذیل این متن پیشنهاداتی را مطرح کرده است: «امیدوارم هنوز فرصتی برای طرح آنها مانده باشد:
۱- افزودن گروه کالایی در قالب «محصولات فرهنگی و هنری» در «بسته حمایت از توسعه صادرات غیر نفتی» که میتواند در بخش موسیقی شامل اقلام متنوع هنر ایرانی منجمله اجرای موسیقی، معرفی ساز، عرضه ادوات موسیقیایی و… باشد.
۲- ایجاد امکان برخورداری از مشوقهای سرمایه گذاری در راستای صادرات غیر نفتی که به اشکال مختلف مانند جایزه صادراتی، ارائه تسهیلات، تخصیص جایگاه مناسب در نمایشگاههای بینالمللی، تامین کل یا بخشی از هزینههای شرکت در رویدادهای بینالمللی و… هم اکنون در اختیار صادرکنندگان با شیوه نامههای مشخصی وجود دارد.
۳- ایجاد کارگروهی متشکل از نمایندگان حوزه موسیقی کشور و سازمان توسعه تجارت ایران برای تنظیم شیوه نامهها و دستورالعملهای قابل اجرا در راستای استفاده از پتانسیل موسیقیایی کشور با نگاه صادرات فرهنگی و آموزشی.
به عنوان فرزندی از خانواده موسیقی نواحی ایران، تقاضا میکنم در ابتدای این حرکت ارزشمند، با فراخوانی از تمام پتانسیل غنی بخش موسیقی کشور خواسته شود تا پیشنهادات خود را در قالبی مشخص به سازمان توسعه تجارت ایران ارائه نمایند. محسن شریفیان / دوم مرداد ۱۳۹۸»
ثبت نظر