Fa En سه شنبه 6 آذر 1403 ساعت 0 و 50 دقیقه

گله سازندگان یک فیلم جشنواره فجر از نیروی انتظامی

ساعت 24- سازندگان «دیدن این‌ فیلم‌ جرم است» از درخواست نیروی انتظامی برای حذف پلانی از فیلمشان انتقاد کردند و گفتند: ما با مجوز وزارت ارشاد فیلم را ساختیم اما پس از تولید مدعی پیدا کرد.

چهارشنبه 17 بهمن 1397 ساعت 1:52

در هفتمین روز جشنواره فیلم فجر در پردیس سینمایی ملت «دیدن این فیلم جرم است» برای اهالی رسانه و منتقدان به نمایش درآمد؛ فیلمی سیاسی که با تهیه‌کنندگی حقوقی و کسب مجوز ساخت از سوی حوزه هنری ساخته شده و در پی یک حادثه، تقابل چند نیروی بسیجی با نیروهای امنیتی را به تصویر می‌کشد که برای حفظ آبرو و اعتبار نظام باید به تصمیمی عقلانی برسند.

این فیلم در سینمای ‌رسانه‌ها موافقان و مخالفان جدی داشت و عده‌ای‌ آن را فیلمی‌ شعاری می‌دانستند و عده‌ای دیگر هم از طرح برخی مسائل سیاسی و جسارت در آن استقبال کرده و البته آن را مورد حمایت خاص می‌دانستند که توانسته مجوز نمایش بگیرد.‌

با این حال سازندگان این فیلم تاکید داشتند که اثرشان پروسه‌ای زمان‌بر برای ساخت پشت سرگذاشته و اطمینان داشته‌اند که با موانع زیادی هم ‌روبه‌رو می‌شوند ولی از بسیاری نهادهای مربوط حمایتی نگرفته‌اند تا اینکه به لحاظ حقوقی سازمان سینمایی، حوزه هنری تهیه‌کننده می‌شود و از ساخت آن حمایت می‌کند.

محمدرضا زهتابچیان کارگردان این فیلم درباره نام آن که آیا برای جذب مخاطب انتخاب شده، در نشست خبری فیلم که ۱۶ بهمن‌ماه در پردیس ملت برگزار شد، بیان کرد: اسم فیلم بخشی از یک دیالوگ بود که می‌گفت «پس چرا اجازه نمی‌دهید مردم فیلمشان را یبینند؟» ولی بعد آن سکانس به لحاظ فنی حذف شد.

در این نشست کارگردان درباره ساخت فیلم و حمایت‌ها از آن گفت: ما هرجا فیلمنامه را می‌بردیم به به و چه چه می‌کردند ولی می‌گفتند نمی‌خواهی بسازی که؟

او افزود: ما به خیلی نهادهای مربوط مراجعه کردیم ولی برای حمایت از ساخت به نتیجه نرسیدیم و هیچ کس چنین جراتی به خرج نداد جز حوزه هنری‌ که حمایت کرد. ما در این فیلم‌ برایمان مهم بود که پاسدارها، بسیجی‌ها، دولتی‌ها و چادری‌ها دو دسته هستند.

او در پاسخ به سوالی درباره عدم احتمال اکران فیلم با وجود اشاره مستقیم به کاپیتولاسیون بیان کرد: ما بدون کاپیتولاسیون هم احتمال عدم اکران فیلم را می‌دهیم در حالی که من یک خطای سیستمی را دیکته می‌کنم ولی چرایی این اتفاقات مسئله اصلی است.

زهتابچیان درباره سفارشی بودن فیلمش گفت: فیلم سفارشی باید از طریق یک نهاد سفارشی ساخته شود و اگر اینطور بود این شکلی ساخته نمی‌شد. ما محروم بودیم از خیلی امکانات و به همین دلیل سفارشی بودن آن قابل اثبات نیست.

در این بخش علیرضا صالحی، دستیار کارگردان با ابراز ناراحتی از  حذف یک سکانس اضافه کرد: فیلم ما بعد از اینکه ساخته شد مدعی پیدا کرد اما نکته مهم‌ این است که فیلم مجوز نیروی انتظامی را برای ساخت نداشت و ما‌ در دکور شهرک غزالی کار کردیم. در واقع نیروی انتظامی هیچ کمکی به ما نکرد.

وی ادامه‌داد: فیلم ما در‌ زیرزمین نیست ولی شبیه فیلم‌های زیرزمینی است.‌ وزارت ارشاد وقتی مجوز ساخت فیلمی را می‌دهد فیلمساز نباید از دیگران دنبال اجازه و مجوز باشد تا کارش را انجام دهد. نیروی انتظامی اجازه نمایش به ما نمی‌داد مگر اینکه پلان دستگیری یک مامور را دربیاوریم در حالی که نیروی انتظامی مگر غیر از مردم است؟ تمام اینها در شرایطی بود که نیروی انتظامی حتی یک چراغ گردان به ما نداد و بعد توقع تغییر و حذف داشتند و من بابت حذف آن سکانس خیلی ناراحتم.‌

در پایان کارگردان فیلم در پاسخ به حذفیات فیلم گفت: در کل فیلم فقط یک پلان حذف شده که آن هم به خواست نیروی انتظامی بود.

ایسنا

این فیلم در سینمای ‌رسانه‌ها موافقان و مخالفان جدی داشت و عده‌ای‌ آن را فیلمی‌ شعاری می‌دانستند و عده‌ای دیگر هم از طرح برخی مسائل سیاسی و جسارت در آن استقبال کرده و البته آن را مورد حمایت خاص می‌دانستند که توانسته مجوز نمایش بگیرد.‌

با این حال سازندگان این فیلم تاکید داشتند که اثرشان پروسه‌ای زمان‌بر برای ساخت پشت سرگذاشته و اطمینان داشته‌اند که با موانع زیادی هم ‌روبه‌رو می‌شوند ولی از بسیاری نهادهای مربوط حمایتی نگرفته‌اند تا اینکه به لحاظ حقوقی سازمان سینمایی، حوزه هنری تهیه‌کننده می‌شود و از ساخت آن حمایت می‌کند.

محمدرضا زهتابچیان کارگردان این فیلم درباره نام آن که آیا برای جذب مخاطب انتخاب شده، در نشست خبری فیلم که ۱۶ بهمن‌ماه در پردیس ملت برگزار شد، بیان کرد: اسم فیلم بخشی از یک دیالوگ بود که می‌گفت «پس چرا اجازه نمی‌دهید مردم فیلمشان را یبینند؟» ولی بعد آن سکانس به لحاظ فنی حذف شد.

در این نشست کارگردان درباره ساخت فیلم و حمایت‌ها از آن گفت: ما هرجا فیلمنامه را می‌بردیم به به و چه چه می‌کردند ولی می‌گفتند نمی‌خواهی بسازی که؟

او افزود: ما به خیلی نهادهای مربوط مراجعه کردیم ولی برای حمایت از ساخت به نتیجه نرسیدیم و هیچ کس چنین جراتی به خرج نداد جز حوزه هنری‌ که حمایت کرد. ما در این فیلم‌ برایمان مهم بود که پاسدارها، بسیجی‌ها، دولتی‌ها و چادری‌ها دو دسته هستند.

او در پاسخ به سوالی درباره عدم احتمال اکران فیلم با وجود اشاره مستقیم به کاپیتولاسیون بیان کرد: ما بدون کاپیتولاسیون هم احتمال عدم اکران فیلم را می‌دهیم در حالی که من یک خطای سیستمی را دیکته می‌کنم ولی چرایی این اتفاقات مسئله اصلی است.

زهتابچیان درباره سفارشی بودن فیلمش گفت: فیلم سفارشی باید از طریق یک نهاد سفارشی ساخته شود و اگر اینطور بود این شکلی ساخته نمی‌شد. ما محروم بودیم از خیلی امکانات و به همین دلیل سفارشی بودن آن قابل اثبات نیست.

در این بخش علیرضا صالحی، دستیار کارگردان با ابراز ناراحتی از  حذف یک سکانس اضافه کرد: فیلم ما بعد از اینکه ساخته شد مدعی پیدا کرد اما نکته مهم‌ این است که فیلم مجوز نیروی انتظامی را برای ساخت نداشت و ما‌ در دکور شهرک غزالی کار کردیم. در واقع نیروی انتظامی هیچ کمکی به ما نکرد.

وی ادامه‌داد: فیلم ما در‌ زیرزمین نیست ولی شبیه فیلم‌های زیرزمینی است.‌ وزارت ارشاد وقتی مجوز ساخت فیلمی را می‌دهد فیلمساز نباید از دیگران دنبال اجازه و مجوز باشد تا کارش را انجام دهد. نیروی انتظامی اجازه نمایش به ما نمی‌داد مگر اینکه پلان دستگیری یک مامور را دربیاوریم در حالی که نیروی انتظامی مگر غیر از مردم است؟ تمام اینها در شرایطی بود که نیروی انتظامی حتی یک چراغ گردان به ما نداد و بعد توقع تغییر و حذف داشتند و من بابت حذف آن سکانس خیلی ناراحتم.‌

در پایان کارگردان فیلم در پاسخ به حذفیات فیلم گفت: در کل فیلم فقط یک پلان حذف شده که آن هم به خواست نیروی انتظامی بود.

ایسنا

تعداد بازدید : 216

ثبت نظر

ارسال