شاهرخ دولکو گفت: یک معضل بزرگی که در مملکت ما وجود دارد این است که همه جریانها با یک مدیر شروع میشود و متاسفانه با یک مدیر خاتمه پیدا میکند.
، برنامه شب موسیقی در نهمین نشست خود با اجرای رضا مهدوی، شامگاه یکشنبه ۱۱ آذر، با موضوع «تولید موزیک ویدئو» میزبان شاهرخ دولکو ـ نویسنده و کارگردان ـ و رامین حیدری فاروقی ـ مستند ساز، پژوهشگر و کارگردان ـ بود.
دولکو در مورد لزوم ساخت ویدئو کلیپ اظهار کرد: داستان ویدئو کلیپ از غرب شروع شده و به ما رسیده است. آنها به این نتیجه رسیدهاند که موسیقی به تنهایی نسبت به موسیقی همراه تصویر، تاثیر کمتری بر مخاطب میگذارد.
این کارگردان در توضیحی از تاریخچه ساخت ویدئو کلیپ گفت: در غرب، در ابتدا ساخت ویدئو کلیپ به منظور بالا بردن فروش آلبوم ها صورت گرفت. اما آنچه در ایران اتفاق افتاد متفاوت بود. ما میخواستیم به موسیقی و شعرش چیزی اضافه کنیم. تصویر به ایجاد تعریف ذهنی از شعر در شنونده کمک میکند.
او ادامه داد: در تمام دنیا اول موسیقی وجود دارد و بعد برایش تصویرسازی میشود. اما در ایران ما بنا به سفارشات ویدئو کلیپ میساختیم و بعد از موسیقیدان میخواستیم برایش موسیقی بسازد. در هیچ جای دنیا چنین کاری انجام نشده است. حاصل نهایی، که ترکیب متوازن موسیقی و تصویر است، اهمیت دارد که باید دارای تاثیرگذاری روی مخاطب باشد، نه تقدم و تأخر ساخت موسیقی و تصویر.
دولکو در مورد ریشه یابی ویدئو کلیپ گفت: این بحث در تاریخ سینما به زمان انقلاب شوروی برمیگردد. روسها نظریه مونتاژ را دادند تا تداوم در ذهن تماشاگر به هم بخورد و یک معنی جدید به وجود بیاید. ۶۰ سال بعد این مونتاژ در آگهیها و ویدئو کلیپها با ریتم تند در کنار هم قرار گرفت تا مخاطب تداوم را فراموش کند و فقط به یک حس عاطفی یا یک برانگیختگی عاطفی دچار شود. در حقیقت مونتاژ کاری میکند که شما از تفکر و تعقل دور شوید و یک حس عاطفی بگیرید، این ریشه اولیه ویدئو کلیپ است.
فاروقی هم درباره نسبت کمک کردن تصویر به موسیقی یا بالعکس گفت: قراردادی در این زمینه وجود ندارد؛ در ابتدا موسیقی همراه تصویر بوده است مثل آگهیهای بازرگانی.
او نقش تلویزیون برای عرضه موسیقی را در فعال شدن این صنعت دارای اهمیت ویژه توصیف کرد.
دولکو، سنت ویدئو کلیپسازی در تلویزیون را مدیون عبدالله گیویان دانست و گفت: در آن زمان آقای گیویان معاونت پژوهشهای برنامهای سازمان را بر عهده داشت. مطرح کردن یک مدیوم جدید و کاملا غربی در رسانه ملی خطر بزرگی بود که او این خطر را کرد. متاسفانه روند ویدئو کلیپسازی با رفتن آقای گیویان خاتمه پیدا کرد. معضل بزرگی که در مملکت ما وجود دارد، همه این جریانها با یک مدیر شروع میشود و متاسفانه با یک مدیر خاتمه پیدا می کند.
در ادامه همین مبحث، فاروقی اظهار امیدواری کرد که با این برنامه، لزوم پخش مجدد ویدئو کلیپها از تلویزیون یادآور شود.
دولکو بدترین شیوه تصویر سازی را نوع مستقیم آن دانست، بدین معنا که به عنوان مثال وقتی میگویند گلستان، تصویر گلستان نمایش داده شود و ادامه داد: ایماژ و تصویر سازی همیشه بر هم پای کلمات جلو رفتن مقدم است.
او در پاسخ به این پرسش که آیا میتوان برای موسیقی اصیل ایرانی نیز ویدئو کلیپ ساخت؟ پاسخ داد: هیچ مانعی ندارد. برای هر نوع موسیقی میتوان تصویر ساخت.
دولکو شبکههای ماهوارهای و اینترنتی را بهترین فضا برای عرضه ویدئو کلیپها دانست و افزود: صحبت های اولیهای برای تهیه یک ویژه برنامه برای ویدئو کلیپ در شبکه چهار شده است.
«شب موسیقی» یکی از برنامههای «شب های هنر» است که به تهیهکنندگی حبیب الله ذوالفقاری، پیرامون مسائل موسیقی، یک شنبه شب ها ساعت ۲۳ به طور زنده، از شبکه چهار سیما پخش میشود.
انتهای پیام
ثبت نظر